مقدمه ای بر طراحی نما سرامیکی

سرامیک ها دوام و مقاومت بالایی دارند که باعث حفظ جذابیت و زیبایی ساختمان در گذر زمان می شود.. به طور کلی سرامیک را می توان در جزء مصالح زیبا و با دوام قرار داد. نمای سرامیک کاربری های مختلف تجاری، اداری، مسکونی و همچنین بخش های داخلی ساختمان، پایانه ها و ایستگاه های مترو و … دارد.استفاده از نمای سرامیکی کاربردهای زیادی در حوزه معماری دارد ، سرامیک پرسلانی زیرمجموعه ای از تایل های سرامیکی است که نبست به تایل های دیگر مقاوم تر است . نمای سرامیکی جزء نماهای خشک محسوب می شود و می توان از آن برای نما ساختمان مسکونی ، نمای ساختمان اداری و یا تجاری بهره برد .
سرامیک پرسلانی زیر مجموعه ای از تایل های سرامیکی است با این تفاوت که در دمای بالاتری (نزدیک به 1400 درجه سلسیوس) نسبت به تایل های رایج پخته و با فشار زیاد تولید می شوند.
پرسلان ها دوام و مقاومت بالایی دارند که باعث می شود پس از گذشت چندین سال از عمر نمای ساختمان همچنان پوششی جذاب و زیبا به نظر بیایند. به طور کلی این متریال را می توان در زمره یکی از مصالح نمای خشک زیبا و با دوام قرار داد. نمای سرامیک خشک پرسلانی برای کاربری های مختلف تجاری، اداری، مسکونی و همچنین بخش های داخلی ساختمان، پایانه ها و ایستگاه های مترو و … می تواند مورد استفاده قرار گیرد. آنچه در تصویر می بینید ساختمانی با نمای سرامیکی در اصفهان است که توسط گروه معماری آینه طراحی و اجرا شده است.

مزایا و معایب طراحی نما سرامیکی در ساختمان

مزایای طراحی نما سرامیکی :

1. سبک بودن
2. ظاهر زیبا و مدرن
3. مقاومت فیزیکی بالا و مقاومت دربرابر یخ‌زدگی
4. عایق رطوبتی آن در مناطق مرطوب مانند شمال و جنوب کشور
5. تنوع زیاد
6. ضدحریق بودن

مزایا و معایب طراحی نما سرامیکی در ساختمان

معایب طراحی نما سرامیکی :

1. عایق نبودن به سرما و گرما
2. عایق نبودن به صدا
3. به دلیل بازتاب نور جلوه خوبی به ساختمان نمیدهند
4. لعاب چاپی و یکنواخت
5. مشکل پیوستگی دارد و بندهای آن نمایان است
6. تغییرات جوی باعث انبساط و انقباض شده و کاشی از سیمان جدا می شود
7. دچار ترک و شکستگی میشود
نمای ساختمان یکی از مهمترین بخش های هر ساختمان است. نما به مثابه لباس ساختمان شما می باشد که در نگاه اول نظر ببینده را جلب می کند در نتیجه استفاده از یک متریال مناسب برای نما بسیار حائز اهمیت می باشد.
پوشش دیواره ها با استفاده از موادی همچون گچ، سیمان سفید، سیمان سیاه، سرامیک ها، ام دی اف ها و بلاخره سنگ ها همه در راستای زیبا سازی محل زندگی انسان هاست. اما در حال حاضر در بین این پوشش ها دو پوشش سرامیک و سنگ های نما گوی سرقت را از دیگران ربوده اند.

مزایای سرامیک نما

استفاده از سرامیک یا سنگ در نمای ساختمان تفاوت های زیادی دارد. امروزه با گسترش استفاده از کاشی و سرامیک، سرامیک نما به یکی از محبوب ترین پوشش دهنده های نمای ساختمان تبدیل شده است. باید بدانید که انتخاب نمای ساختمان کاری سخت است و سازندگان ساختمان باید بین گزینه های موجود بهترین گزینه را انتخاب نمایند. در گذشته استفاده از سنگ رواج بسیاری داشت و دلیل آن مقاوم تر بودن سنگ نسبت به کاشی هاو سرامیک های دست ساخته بشر بوده است. با روی کار آمدن صنایع نوین و فناوری های جدید در زمینه تولید کاشی و سرامیک و ظهور نسل جدید کاشی و سرامیک مقاوم که با عنوان پرسلان شناخته می شود، کاشی ها و سرامیک ها دارای تنوع رنگ های متنوعی شدند و شما امروزه در هر شکل و طرحی کاشی و سرامیک نیاز داشته باشید در بازار موجود می باشد. اغلب آنها به صورت رنگ های یکدست و ترکیبی در یک نما، زیبایی خود را به رخ می کشند.

اما سنگ ها وضعیت متفاوتی نسبت به کاشی و سرامیک پرسلان دارند و از آنجایی که به جز سنگ های مصنوعی بقیه سنگ ها طبیعی هستند در نتیجه آنها محدودیت هایی در زمینه طرح و رنگ و حتی مقاومت دارند.

تفاوت سنگ و سرامیک (کاشی پرسلانی)

چه تفاوت های میان پوشش دیواره های ساختمان با سنگ و سرامیک است؟ کدام مزیت بهتری دارند؟ چرا با وجود قیمت بالای سنگ نسبت به سرامیک، تعداد افراد بیشتری سنگ را به سرامیک ترجیح می دهند؟

استفاده از سنگ به دلیل ظاهری که به فضا می دهد از محبویت بیشتری برخوردار است. به طور کل سنگ ها نمای جذابی را ایجاد می کنند. امروزه سنگ های مصنوعی نیز وجود دارند که هیچ تفاوتی به لحاظ طرح و رنگ با سنگ های مصنوعی ندارند و چه بسا در نگاه اول شما نتوانید تشخیص دهید نمای مقابل از سنگ طبیعی است یا از سنگ مصنوعی.

سنگ های مصنوعی بیشتر در دسته کاشی و سرامیک به خصوص نوع پرسلانی طبقه بندی می شود. پرسلان ها که مناسب کار در نمای ساختمان می باشند گزینه مناسب تری نسبت به سایر متریال های ساختمانی است.

در اینجا توجه به چند نکته حائز اهمیت می باشد. در مقایسه با سنگ طبیعی، کاشی پرسلانی از یکنواختی بالایی برخوردار است و در برابر مواد شیمیایی مثل اسیدها و بازها مقاومت بهتری دارند، هم چنین به دلیل ضخامت کمتر نسبت به سنگ نصب آن راحت تر است و بار مرده کمتری به ساختمان تحمیل مي‌نماید و روش نصب آن هم از نوع ریلی و بدون ملات است، بنابراین آسیب‌هاي احتمالی کمتر مي‌شود و نصب آسان‌ و سریعی دارد.

معایب سرامیک نما

سرامیک ها که ساخته دست انسان ها هست دارای تنوع رنگ های متنوعی است و اغلب به صورت رنگ های یکدست و ترکیب آنها در یک نما، زیبایی خود را به رخ می کشند. هر چند سرامیک زیبایی خاص خودشان را دارند و از نظر استحکام و جلا بسیار روی آنها کار شده است اما مرور زمان از زیبایی اولیه آنها می کاهد و طرح های جدید جایگزین آنها خواهند شد.

یکی از مهمترین معایب استفاده از سرامیک در نمای ساختمان، عایق نبودن آن در مقابل سرما و گرما و صدا می‌باشد. همچنین نماهای سرامیکی به دلیل حالت لعاب چاپی و طرح یکنواخت آن در کنار بازتاب شدید نور جلوه زیبایی به ساختمان نمی دهند و برای بیننده در بلندمدت خسته کننده می شود. این نما در هنگام نصب مشکل پیوستگی داشته و بندهای آن نمایان خواهد بود. سرامیک پرسلان به دلیل ضدآب بودن فاقد چسبندگی مستحکم به مصالح سیمانی است در نتیجه تغییرات جوی باعث انقباض و انبساط و جدا شدگی آن از بدنه ساختمان می گردد. این پرسلان ها در صورت نصب نادرست با کوچکترین نوسانات دمایی دچار ترک و شکستگی می گردند.

معایب سنگ نما

لازم است بدانید سنگ های نما با بهترین سرت رنگی هم در هنگام نصب به طور یکنواخت در نمی آیند و باز هم بازی رنگ در آنها دیده می شود. کسانی که سنگ را به عنوان نمای داخلی ساختمان خود قبول می کنند باید با این مقوله که نمی توان سنگی را پیدا کرد که در آن بازی رنگ مشاهده نشود، کنار بیایند.

سنگ های طبیعی بعلت تخلخل زیاد پیوسته و ناپیوسته ای که در بافت خود دارند دارای جذب آب بسیار بالایی هستند. همین عبور آب و رطوبت از تخلخل های شبکه شده درون سنگ باعث نفوذ رطوبت به پشت سنگ و داخل ساختمان طی زمان، و آسیب دیدگی گچ دیوار ، در درون ساختمان می گردد. در مناطق سرد سیر و فصول سرد سال بدلیل تشکیل یخ در حفره های موجود در سنگ ، دچار آسیب دیدگی و شکستگی می می گردد در نتیجه دیوارها ممکن است دچار رطوبت زدگی شوند. در نتیجه این نما جهت مناطق معتدل و مرطوب، همچنین مناطق سردسیر گزینه مناسب نمی باشند.

جالب است بدانید رنگ های متنوع در سنگ ها که نشان دهنده گذران زمان بوده و مشقت و صبر طبیعت در آن جلوه گر است، بر اثر مرور زمان نه تنها تکراری نمی شوند بلکه روز به روز نقش و نگار آنها به روز شده و هیچ بیننده ی خوش ذوقی را از تماشای خود خسته نمی کنند.
دلیل استفاده از سرامیک سایز بزرگ در نمای ساختمان
سرامیک سایز بزرگ فارغ از اندازه بزرگ خود، قابلیت‌های متنوع و مختلفی دارد که آن را به مصالحی همه کاره تبدیل کرده است. این قابلیت‌ها به معنی کاربرد این سرامیک در نمای قسمت‌های مختلف یک منزل است که چند مورد از آنها را بررسی کردیم. اما برای استفاده از سرامیک سایز بزرگ در نمای ساختمان، می‌توان از چند جنبه آن را مورد بررسی قرار داد که عبارت‌اند از:

جنبه زیبایی‌شناختی و دکوراسیون

سرامیک سایز بزرگ از مواد طبیعی ساخته می‌شود و تنها روش ساخت آن به صورت مصنوعی و تحت شرایط کنترل شده صورت می‌گیرد. این مواد طبیعی به سازنده سرامیک این امکان را می‌دهد که طرح‌های کاملاً طبیعی مانند سنگ‌های طبیعی و آهکی تولید کند. این طرح‌ها به حدی طبیعی هستند که امکان تشخیص آنها از فاصله دور وجود ندارد و تنها از نزدیک قابل تشخیص هستند. در ضمن تنوع رنگی بالا در سرامیک‌های سایز بزرگ این قابلیت آنها را تقویت می‌کند.

اما نکته دیگری که به استفاده از سرامیک سایز بزرگ در نمای ساختمان و طراحی معماری آن کمک می‌کند، قابلیت چاپ بر روی آن است. بسیاری از طراحان مجتمع‌های مسکونی دوست دارند یک طرح بزرگ بر روی نمای ساختمان کار کنند؛ یا شرکت‌های بزرگ مایل‌اند که از برند یا لوگوی خود در نمای سرکت استفاده کنند؛ قابلیت چاپ بر روی سرامیک‌های اسلب این شانس را به آنها می‌دهد و می‌توانند با خیال راحت طرح یا نوشته خود را ایجاد کنند.

سرامیک سایز بزرگ را باید ساخته دست بشر نامید و باید اذعان کرد که نسبت به مصالح طبیعی از تنوع رنگی بسیار بیشتری برخوردار است. این تنوع در طرح و رنگ باعث می‌شود که امکان ایجاد طرح‌های یکدست و یکنواخت برای طراحان فراهم شود. این در حالی است که سایر مصالح نماکاری از این خصوصیت برخوردار نیستند.

جنبه زیبایی شناختی در سرامیک سایز بزرگ

استحکام در برابر تغییرات هوا

نمای بیرونی ساختمان در معرض هوای آزاد قرار دارد و طبیعی است که بیشترین تغییرات دمایی و شرایط آب و هوایی را تجربه کند. این باعث می‌شود که انتخاب پوشش مناسب برای نمای بیرونی اهمیتی دوچندان پیدا کند و مصالح استفاده شده باید شرایط لازم را داشته باشند. یکی از قابلیت‌های چشمگیر سرامیک سایز بزرگ، مقاومت آن در برابر پوسته پوسته شدن است. معمولاً کاشی‌ها و سرامیک‌هایی که تحت شرایط دمای سرد و گرم قرار می‌گیرند به سرعت پوسته پوسته می‌شوند.

لایه لعاب یکپارچه و نفوذناپذیر سرامیک سایز بزرگ نیز مزید بر علت شده و مانع از یخ زدگی قسمت‌های داخلی بتن و سرامیک می‌شود. این لایه لعاب از ورود آب به لایه‌های زیرین سرامیک جلوگیری می‌کند و در شرایط دمایی سرد مانع از یخ زدن بافت سرامیک سایز بزرگ می‌شود. یخ زدگی یکی از اصلی‌ترین عوامل فروپاشی سنگ‌های طبیعی است.

جلوگیری از نفوذ رطوبت

سطح سرامیک سایز بزرگ با یک لایه لعاب پوشش داده شده است که در برابر نفوذ آب و سایر مواد مایع عایق است. این لایه مستحکم از ورود آب به دیوار و لایه‌های بتنی جلوگیری می‌کند و مانع تأثیرپذیری آن می‌شود. از طرفی نفوذ آب می‌تواند وزن یک سازه را بالا ببرد و تأثیر منفی بر استحکام سازه اولیه داشته باشد. بنابراین این لایه لعاب از تجمع آب در بخش‌های داخلی دیوارها جلوگیری می‌کند.

مقاومت در برابر مواد شیمیایی

شهرهای بزرگ و صنعتی عموماً با هوای آلوده مواجه هستند و این آلودگی در روزهای بسیاری از سال ماندگار است. ورود این مواد آلاینده مانند گوگرد و دی اکسید کربن به جو اگر با بارش باران توأم شود، منجر به تولید باران‌های اسیدی می‌شود که بسیار خورنده و مضر است. امروزه باران‌های اسیدی باعث تخریب بسیاری از نماهای مرمری ساختمان و مجسمه‌های مرمری می‌شود و حتی در برخی موارد به ضربه بزگی به ساختار آن سازه منجر می‌شود.

سرامیک سایز بزرگ نسبت به مواد شیمیایی و باران‌های اسیدی بسیار مقاوم است و بودن در برابر آن مشکلی برای بافت آن ایجاد نمی‌کند. عدم نفوذ باران اسیدی از یک طرف و مقاوم بودن این لعاب شیشه‌ای باعث می‌شود که این سرامیک استقامت بالایی از خود نشان دهد. البته سطح صاف و براق سرامیک نیز از تجمع گردو غبارهای آلاینده جلوگیری می‌کند و به راحتی جدا می‌شود.

مقاومت در برابر مواد شیمیایی در سرامیک سایز بزرگ

نظافت راحت‌تر

در مطالب قبلی به مزیت اندازه بزرگ سرامیک سایز بزرگ و تأثیر آن بر نظافت پرداختیم، اما نظافت این سرامیک فقط وابسته به سایز بزرگ آن نیست و عواملی دیگر مانند جنس سرامیک و لعاب سطح آن نیز در این موضوع دخیل هستند. معمولاً کسی به نظافت نمای بیرونی ساختمان اهمیت نمی‌دهد؛ اما خصلت سرامیک باعث می‌شود که بعد از هر بار نظافت، به جلا و زیبایی قبلی آن برگردد. بنابراین نظافت مداوم این سرامیک در طول سال توسط شرکت‌های سازنده توصیه می‌شود.

اگرچه توصیه می‌شود که سطح سرامیک سایز بزرگ به طور منظم نظافت شود، اما کیفیت بالایی این سرامیک‌ها و لعاب صیقلی آن باعث می‌شود که پاک شدن مواد آلاینده به راحتی صورت گیرد. درواقع گرد و غبار مجتمع شده بر روی نمای ساختمان به کمک باد تمیز می‌شوند و حتی باران فصلی نیز می‌تواند گزینه خوبی برای نظافت سرامیک سایز بزرگ باشد.

اندازه بزرگ

بزرگ‌ترین خصلت سرامیک سایز بزرگ، اندازه بزرگ آنها در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی قابل استفاده در نمای ساختمان است. سایز بزرگ این سرامیک باعث می‌شود نمایی یکپارچه و یکدست در ساختمان ایجاد شود و زیبایی آن جلوه بیشتری داشته باشد. اما کمک مهم دیگری که اندازه سرامیک سایز بزرگ به پیمانکاران می‌کند، سرعت عمل در پایان پروژه است. زمان نصب سرامیک‌های با سایز بزرگ‌تر نسبت به سرامیک‌های کوچک‌تر بسیار کمتر است و این می‌تواند سرعت انجام پروژه را بسیار بالا ببرد. از طرفی سرعت در انجام نماکاری ساختمان به معنی روزهای کمتر کار است که درنهایت می‌تواند به کاهش هزینه‌های کلی ساخت و ساز منجر شود.

اندازه بزرگ در سرامیک سایز بزرگ

مقاوم در برابر خورشید و حرارت

با وجود قابلیت‌های متعدد، سرامیک سایز بزرگ از لحاظ ایمنی نیز در سطح قابل اطمینانی قرار دارد. این سرامیک‌ها در برابر نور خورشید بسیار مقاوم هستند و این بهترین خبر برای پیمانکاران نمای ساختمانی است. هرگاه ماده‌ای نسبت به نور و حرارت خورشید مقاوم باشد، بدین معنی است که با سرعت بسیار کمتری نمای و جلوه اولیه خود را از دست می‌دهد و می‌تواند طول عمری فراتر از تصور داشته باشد.

اما جنبه ایمنی سرامیک سایز بزرگ فقط به مقاومت در برابر خورشید برنمی‌گردد و این سرامیک در برابر حرارت و آتش سوزی نیز بسیار مقاوم است. در بسیاری از سازه‌های بزرگ مشاهده شده است که نمای بیرونی به دلیل حرارت بالا از بین رفته و یا تغییر رنگ شدید داده است و نیاز به جایگزینی دارد. اما سرامیک سایز بزرگ برخلاف این مصالح، در برابر حرارت بالا مقاوم است و تغییر رنگ نمی‌دهد. سرامیک سایز بزرگ می‌تواند محدوده دمایی بین 20 تا 100 سانتی‌گراد را به خوبی تحمل کند و حتی پوسته پوسته نیز نشود.

سرامیک سایز بزرگ با قابلیت‌های فوق می‌تواند انتخابی ایده آل برای نما یا دکوراسیون یک ساختمان باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید سرامیک سایز بزرگ، با ما در کلینیک ساختمانی بهتام همراه باشید.