هزینه تخریب ساختمان

مقررات تخریب ساختمان
آبان ۲۲, ۱۳۹۶
نمایش همه
هزینه تخریب ساختمان

هزینه تخریب ساختمان بتنی در تهران

هزینه تخریب ساختمان

بازدیدکنندگان محترم، شما عزیزان میتوانید برای برآورد تقریبی هزینه تخریب ساختمان با شماره های مندرج در صفحه تماس با ما ارتباط برقرار کنید و یا با شماره ۱۹۰۴۹۳۰-۰۹۱۲ تماس حاصل فرمایید.

مقررات تخریب ساختمان : بخش دوم

در مقاله قبل به بررسی و شرح برخی از مقررات تخریب ساختمان پرداختیم، در این مقاله به بررسی مابقی این مقررات کارگاه های ساختمانی خواهیم پرداخت.

فصل سوم ماشین­ آلات و تجهیزات ساختمانی

ماده ۲۴: طبق این ماده تمام راننده­ها و یا اپراتورهای ماشین­آلات ساختمانی و تجهیزات ساختمانی باید کار با ماشین و تجهیزات را آموزش دیده باشند و همچنین مهارت فنی و یا گواهی­نامه مخصوص را اخذ کرده باشند.

ماده ۲۵: در هنگام استفاده از ماشین­آلات و تجهیزات ساختمانی طبق ماده­های ۲۰ و ۲۱ آیین­نامه، باید حریم خطوط انتقال نیروی برق رعایت شود.

ماده ۲۶: براساس برنامه­ی زیر حتماً باید بازدیدهای دور­ای و یا معاینه فنی از تمام قسمت­های دستگاه­­ها و بالابرها صورت پذیرد.

الف- هر روز اپراتور و مسئول دستگاه، باید لوازم و قطعاتی مانند قلاب­ها، زنجیرها و…. که به بستن و بلندکردن کمک می­کنند، از لحاظ فرسودگی، شکستگی و یا هر عیب دیگر ظاهری چک کند.

ب- هر هفته فرد متخصص و یا مسئول فنی دستگاه باید از تمام قسمت­های دستگاه بازدید کند و گزارش بازدید را به سرپرست مربوطه تحویل دهد.

ج- هرسه ماه یکبار و یا استفاده برای بار اول و هچنین بعد از هرجابجایی و نصب در محل جدید، تمام قسمت­های دستگاه باید توسط متخصص معاینه و آزمایش شود و برای ادامه کار گواهی­نامه اجازه کار صادر کند.

ماده ۲۷: دفتر مخصوصی برای ثبت تمام تعمیرات اساسی و همچنین تعویض قطعات و لوازم اصلی دستگاه­های بالابر توسط متخصص امر، باید در نظر گرفته شود. این دفتر همراه با گواهی­نامه اجازه کار مطرح شده در بند ج ماده ۲۶، باید در اختیار مالک و کارفرمای دستگاه قرار گیرد تا در مواقع ضروری ارائه شوند.

ماده ۲۸: تمام دستگاه­ها، ماشین­الات و دستگاه­های بالابر باید طبق آیین­نامه حفاظتی وسایل حمل و جابجاکردن مواد و اشیاء در کارگاه­ها طراحی و ساخته شوند و نهایتاً توسط متخصصین امر، نصب و آماده­ی کار شوند.

ماده ۲۹: ظرفیت مجاز و همچنین سرعت کار مطمئنه برای حمل بار روی لوحه­ای نوشته شده و در محل مناسب روی دستگاه که قابل مشاهده باشد، نصب شود.

ماده۳۰: این ماده خصوصیات قلاب دستگاه­ها و وسایل بالابر را بیان می­کند:

الف- به منظور جلوگیری از جداشدن ناگهانی بار، دارای شیطانک یا ضامن باشد.

ب- حداکثر بار مجاز برای حمل روی آن قید شده باشد.

ج- اگر شرایط کار به گونه­ایست که نیاز به تغییر مکان در حالت تعلیق باشد، (هزینه تخریب ساختمان) باید دارای دستگیره مناسبی باشد.

ماده ۳۱: حتماً باید حداکثر بار مجاز بدون خطر زنجیر، کابل و یا بقیه وسایل بلند کردن بار و بستن، روی پلاک فلزی قید شده و روی آن وصل شود.

ماده ۳۲: این ماده در مورد دستگاه­های بالابر ثابت مثل جرثقیل­های برجی و وینچ­ها می­باشد. در این ماده آمده است که قبل از نصب و استفاده از این بالابرها باید وزنه­های تعادل با حداکثر میزان حمل بار محاسبه شود. علاوه بر آن استحکام و مقاومت زمین محل قرارگیری این دستگاه­ها و همچنین نحوه مهار آنها در برابر حداکثر نیروی باد و طوفان باید مورد بررسی قرار گیرد.

ماده ۳۳:  دستگاه­های بالابر ثابت باید دارای اپراتور و راننده باشند و علاوه بر آن یک کمک اپراتور برای علامت دادن نیز حضور داشته باشد. این فرد باید آموزش­های لازم برای علامت دادن با دست و علامت­های هشداردهنده را دیده باشد. اگه شرایط طوری بود که میدان دید محدود بود، باید از نفرات بیشتری به عنوان کمک اپراتور استفاده شود ولی علائم اصلی را فقط نفر اول نشان می­دهد با این حال اپراتور بالابر باید از علائم توقفی که توسط هرکدام از کمک اپراتورها نشان داده شود، توجه نماید.

ماده ۳۴ تخریب ساختمان : به منظور پیشگیری از برخورد با سیم وکابل­های برق و یا تأسیسات و بناها و همچنین سقوط در محل­های حفر شده، باید قبل از مستقرکردن جرثقیل­ها و بالابرها، مسیر حرکت و محل استقرار کاملاً مورد بررسی قرار گیرد، تا خطری برای کارگران و پرسنل در پی نداشته باشد.

ماده ۳۵هزینه تخریب ساختمان : عبور وسایل از روی معابر توسط بالابر مجاز نیست در صورتی که چاره­ای جز اینکار وجود نداشته باشد حتماً باید معابر توسط وسایل مناسب محصور، محدود و حتی مسدود گردد و همچنین از علامت­های هشداردهنده به منظور پیشگیری از وقوع حادثه استفاده شود.

ماده ۳۶: رانندگان و اپرتورهای دستگاه و وسایل بالابر نباید برای انجام کار دیگری گماشته شوند. و راننده و اپراتور موظف است موقع روشن بودن دستگاه و یا آویزان بودن بار، در کنار دستگاه حضور داشته باشد.

ماده ۳۷: در هنگام کار با دستگاه بالابر راننده و کمک اپراتور حق آشامیدن و خوردن و کشیدن سیگار را ندارند.

ماده ۳۸: طبق این ماده کارگران حق سوارشدن بر روی بار و یا جابجایی با بالابر را ندارند.

ماده ۳۹: در زمان استفاده از جرثقیل­های سیار موتوری باید قیمت و هزینه تخریب ساختمان جک­ها کاملاً بررسی شوند تا بطور صحیح و در مکان مناسب مستقر شوند.

ماده ۴۰: به منظور جلوگیری از وقوع حادثه، کارکردن در زمان وجود باد، طوفان و بارندگی­های شدید مجاز نیست.

ماده ۴۱: خصوصیات کابین راننده ماشین­آلات راه­سازی و ساختمانی عبارتند از:

الف- شرایط کابین به گونه­ای باشد که محافظ راننده یا اپراتور در شرایط جوی نامساعد و گرد و غبار باشد و میدان دید کافی داشته باشد.

ب- تمام شیشه­های در و پنجره باید از نوع مقاوم و نشکن باشد.

ج- برای راحتی سوار شدن و همچنین ایمن بودن، ماشین­آلات باید دارای رکاب و دستگیره باشند.

د- پله ها و رکاب باید مشبک و پنجره­ای باشند این کار باعث می­شود تا از جمع شدن گل و لای روی آن جلوگیری شود و در نهایت از لیز خوردن پای راننده و اپراتور پیشگیری می­کند. در ضمن باید از آلوده شدن رکاب و پله به روغن، گریس و سایر موادی که باعث لغزش می­شود، جلوگیری گردد.

ماده ۴۲: در مواقعی که میدان دید در کابین محدود باشد باید یک نفر بعنوان کمک یا علامت دهنده حضور داشته باشد.

ماده ۴۳: قبل از ترک ماشین بایستی حتماً دستگاه را ترمز و اگر دارای تیغه یا باکت یا خاکبردار است، آن را پایین بیاورد و سپس دستگاه را خاموش کند.

ماده ۴۴: اگر متوجه سستی سطح زمین و یا شیب زیاد آن شدیم نباید از دستگاه در این شرایط استفاده شود هزینه تخریب ساختمان .

هزینه تخریب ساختمان  ماده ۴۵: به منظور پیشگیری از خطر در زمان کارکردن ماشین­آلات باید از ورود افراد به شعال عمل آن جلوگیری گردد.

ماده ۴۶: برای پارک کردن ماشین آلات ساختمانی و راه­سازی در شب، نباید از جاده­های عمومی استفاده شود و اگر چاره­ای جز اینکار وجود ندارد حتماً باید از علائم هشداردهنده مانند پرچم قرمز، چراغ قرمز چشمک­زن و… استفاده شود.

ماده ۴۷: ماشین­آلات ساختمانی و راه­سازی فقط باید در موضوع تعریف شده مورد استفاده قرار گیرد.

ماده ۴۸: در زمان حرکت بیل مکانیکی، باکت و خاک­بردار باید خالی از بار باشد و حتماً بوم آن در جهت حرکت باشد.

ماده ۴۹: اگر باکت یا خاک­بردار بیل مکانیکی نیاز به تعمیر داشته باشد بایستی برای تعویض ناخن­های آن به منظور پیشگیری از وقوع حادثه، ناخن­ها را در محل خود محکم کرد.

ماده ۵۰: جز در موارد استثنایی یا اضطراری نباید از تیغه بولدوزر به عنوان ترمز استفاده شود.

ماده ۵۱: اگر در کارگاه­های ساختمانی از ماشین­های خاک­برداری و یا وسایل نقلیه موتوری برای حمل و جابجایی مصالح و نخاله­ها استفاده می­شود باید راه ورود و خروج بررسی و ایمن شوند و از علائم خطر و هشداردهنده استفاده گردد.

ماده ۵۲: نکات مهم در هنگام بارگیری و تخلیه وسیایل نقلیه موتوری ویژه حمل مصالح ساختمانی عبارتند از:

الف- بارزدن بیش از ظرفیت مجاز وسیله نقلیه ممنوع است.

ب- در هنگام بار زدن باید دقت شود که ارتفاع بار از دیواره اتاق وسیله نقلیه بالاتر نرود و اگر این اتفاق افتاد حتماً می­بایستی با استفاده از کابل فلزی و یا طناب بار مهار به طور ایمن مهار گردد.

ج- برای حمل مصالحی مانند آجر، سنگ و… اگر در حد ارتفاع اطاق بارگیری باشد نیازی به برزنت یا توری­های محکم نیست ولی در غیر این صورت حتماً باید توسط برزنت و یا توریه­های محکم مهار شوند. برای حمل مصالح ریزدانه، پوشش بار ضروری است.

د- در زمان بار زدن قطعات و مصالح سنگین مثل تیرآهن، لوله­های بزگ و… باید دقیقاً روی هم چیده شوند که موقع تخلیه و باز کردن دیوره اطاق ماشین، از لغزش آنها جلوگیری شود. طوری باید بار چیده شود که مرکز ثقل ماشین به یک سمت نباشد تا موقع حرکت تعادل داشته باشد.

هـ- برای خالی کردن قطعات و مصالح سنگین حتماً باید از وسایل مکانیکی کمک گرفته شود.

و- در هنگام بارزدن مواد و مصالح مانند شن، سنگ، آجر، نخاله­های ساختمانی به وسیله لودر و بیل مکانیکی و همچنین بارزدن قطعات و مصالح سنگین که باید توسط جرثقیل انجام شود، راننده و سرنشینان وسیله حمل و نقل این مصالح باید تا پایان بارزدن خودرو را ترک کرده و در محل مناسبی منتظر بمانند.

ز- در موقع بارگیری و یا تخلیه موتوری، به منظور پیشگیری از حرکت ناگهانی وسایل حمل، علاوه بر ترمزدستی باید از موانعی مانند بلوک­های چوبی هم استفاده شود.

ح- اگر محل تخلیه محیط بسته­ای باشد حتماً باید تهویه لازم وکافی وجود داشته باشد، در غیر این صورت ماشین حمل باید خاموش گردد.

ماده ۵۳: طبق این ماده به منظور پیشگیری از سقوط کارگران به داخل سیلوهای مصالح ساختمانی، قیف تغذیه­کننده تراک میکسر و همچنین پمپ بتن، حتماً باید توسط میله­های عمود برهم محافظت شوند.

ماده ۵۴: شرایط لازم برای کف محل توقف ماشین­آلات سنگین ساختمانی و یا وسایل نقلیه حمل مصالح به شرح ذیل می­باشد:

الف- هموار و تا حدممکن قابلیت شستشو داشته باشد.

ب- مستحکم باشد تا از سرخوردن و در رفتن جک در زیر ماشین­آلات و وسایل نقلیه حمل مصالح، جلوگیری کند. هزینه تخریب ساختمان

ج- به منظور پیشگیری از ریزش یا نشست مواد سوختی باید راههای جریان آبی تعبیه شود تا موادسوختی را به چاله و مخزن­های تخلیه هدایت کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *